За много магазини шопинг събитието на годината, известно като „Черният петък“, вече е неразделна част от тържествата по повод Деня на благодарността – национален празник в САЩ, Канада и някои от Канарските острови. Но Black Friday доби също популярност и по нашите географски ширини, като предпразничното коледно пазаруване. Тази празнична традиция, обаче има по-тъмни корени, отколкото всъщност си представяте.

Понятието „черен петък“ се използва за пръв път не за празнично пазаруване, а за финансова криза. Това е катастрофата на американския златен пазар на 24 септември 1869 г. Двама инвеститори – Джей Гуулд и Джим Фиск, работят заедно, за да закупят, колкото се може повече от златото на нацията, надявайки се да вдигнат цената му и да го продадат с удивителна печалба. На този петък през септември всичко се променя. Фондовият пазар се озовава в позиция на свободно падане, довеждайки до фалит абсолютно всички – от бароните на Уолстрийт до обикновените фермери.

Но най-често срещаната история зад традицията на черния петък остава свързана с пазаруването след Деня на благодарността и с търговците на дребно. След цяла година работа на загуба („на червено“), магазините би трябвало да печелят („минават в черно“) след Деня на благодарността, защото празнуващите купувачи пазаруват поголовно стоки с отстъпка. Изходната точка за тази теория е, че компаниите записват в счетоводните си книги загубите в червено, докато печалбите са в черно.

През последните години се появява и друг мит, който дава особено грозен облик на историята за Black Friday, като твърди, че през 1800 г. южните собственици на плантации могли да закупуват роби с отстъпка в деня след Деня на благодарността.

Счита се, обаче че истинската история зад Черния петък носи своите корени от 50-те години на ХХ век. Полицията във Филаделфия използва този термин, за да опише хаоса в деня след Деня на благодарността, когато орди от крайградски купувачи и туристи наводняват града преди големия футболен мач на популярните американски отбори Army и Navy, събота всяка година. Не само че полицаите забравят за почивните си дни, но трябвало да работят на много дълги смени, за да обуздаят създалите се тълпи. И за тях това определено се превръщало в „черен петък“. Междувременно търговците успяват да се възползват от прилива на хора, за да се отърват от стоката си. И в края на 80-те години намират начин да превърнат отрицателните асоциации с „черния петък“ в нещо, което се отразява положително, а не отрицателно върху тях и техните клиенти. За целта използват концепцията за „от червено до черно“.

Можете също да се запознаете с историята на eMAG Black Friday на нашата инфо страница.